İyi Huylu Prostat Hastalıkları

HoLEP (Prostatın Holmium Lazer Enükleasyonu)

İyi huylu prostat büyümesi olarak bilinen Benign Prostat Hiperplazisi (BPH), ilerleyen yaştaki erkeklerde en sık karşılaşılan ve büyük çoğunlukla yaşam kalitesini düşüren prostat bezi hastalığıdır. Normal şartlarda yaklaşık bir ceviz büyüklüğünde olan prostat bezi, üretranın (idrar yolu) çevresini sarmaktadır. 30’lu yaşlara kadar boyutunu koruyan bu bez, 30’lu yaşlardan sonra hormonal değişimlerin de etkisiyle büyümeye başlar.

İyi huylu prostat büyümesi yaşandığında prostat bezinin hacimsel artışı fazla olduğunda, doku büyümesi idrar yolunun sıkışmasına yol açar. Her hastada büyümenin boyutu da yaşanan şikâyetler de aynı olmayabilir. Ancak genel bir söylemde bulunulması gerekirse prostat bezindeki iyi huylu büyüme idrar problemlerini de beraberinde getirir.

• İdrara sıkışma,
  • Geceleri idrar sıklığında artış,
  • İdrar yapmaya başlarken zorlanma,
  • İdrar tazyikinde azalma,
  • Mesanenin tamamen boşaltılamaması,
  • Mesane kontrolünde azalmaya bağlı olarak idrar kaçırma gibi semptomlar iyi huylu prostat belirtileri arasında yer alabilir.

İyi huylu prostat bezi tedavisinde geçmişten günümüze kullanılan farklı tedavi yöntemleri bulunmaktadır. Hastaların şikâyetleri ve tetkik sonuçlarının değerlendirilmesi ile kimi zaman yalnızca ilaç tedavisiyle kimi zaman ise cerrahi tedavilerle yaşam konforları artırılabilir. Günümüzde iyi huylu prostat bezi tedavisinde minimal invaziv nitelik taşıyan lazer cerrahileri sağladıkları avantajlarla öne çıkmaktadır.

İyi huylu prostat büyümesine bağlı üriner obstrüksiyonun tedavisinde lazer vaporizasyon ve transüretral prostat rezeksiyonu ile kıyaslandığında daha etkili bir yöntem arayışı sonucunda 1990’lı yıllarda geliştirilen HoLEP, temelinde açık prostat ameliyatı ile benzer sonuçlar sunmakla birlikte kesi gerektirmez. İdrar akışını engelleyen prostat bezi kısımlarının tamamının çıkarılmasını sağlayan teknik, ciddi derecede büyümüş prostat bezi nedeniyle yaşam kalitesi düşen erkekler için çoklu fayda sunar.

HoLEP otoritelerce iyi huylu prostat büyümesi cerrahisinde bir paradigma kayması olarak değerlendirilir. İyi huylu prostat büyümesinin cerrahi tedavisinde altın standart olarak kabul edilir ve iyi huylu prostat büyümesi tedavisinin kapalı yöntemle gerçekleştirilmesini sağlar.

HoLEP Nedir?

Prostatın genişlemiş dokularını hedef alan, idrar akışını normale döndürmek ve iyi huylu prostat büyümesi nedeniyle hastaların yaşadıkları semptomları ortadan kaldırmak veya azaltmak amacıyla gerçekleştirilen minimal invaziv nitelik taşıyan endoskopik bir lazer ameliyatı türüdür.

HoLEP ameliyatında holmium lazer kullanılır. Holmium lazer endoskopik cerrahilerde yaygın olarak kullanılmaktadır.

HoLEP kapalı teknikle gerçekleştirilir, diğer bir deyişle prostat bezindeki genişleyen kısımlara müdahale etmek için cilde kesi atılmaz. Lazer ışınlarının ısıtıcı etkisi ameliyat sırasında bölgedeki kan damarlarının mühürlenmesini sağladığı için kanama oluşma ihtimali minimize edilir.

HoLEP tedavisi genellikle genel anestezi altında gerçekleştirilir, hastaya özel şartların söz konusu olması durumunda spinal anestezi gündeme gelebilir.

Kimler HoLEP için Uygun Adaydır?

İyi huylu prostat büyümesi olan ve iyi huylu prostat büyümesi nedeniyle idrar akışında azalma dahil olmak üzere çeşitli komplikasyonlar yaşadığı için cerrahi yöntem önerilen tüm hastalara HoLEP uygulanabilir. Prostat ameliyatında kullanılabilen diğer tekniklerden farklı olarak HoLEP ileri derecede büyümüş prostat dokusunun konforlu bir şekilde alınmasını sağlar. HoLEP tedavisinin uygulanabilmesi için prostat boyutu ile ilgili bir kısıtlama bulunmaması ve lazer ameliyatının sunduğu avantajlar hastaların konforlu bir tedavi almasını mümkün kılar.

HoLEP Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Uygunluğu belirlenen hastalara, enfeksiyon riskinin azaltılması için operasyon öncesi süreçte antibiyotik enjeksiyonu yapılır. Hasta sırt üstü yatar pozisyondayken gerçekleştirilen operasyon sırasında üretradan rezektoskop adı verilen bir cerrahi alet ilerletilir. Rezektoskop sayesinde hem idrar kanalı hem de prostat bezi yapısı detaylı bir şekilde görüntülenebilir.

Lazer rezektoskopa yerleştirilir ve genişleyerek idrar akışını engelleyen prostat dokusunun kapsülden çıkarılması ve kan damarlarının kapatılması için kullanılır. Çıkarılan prostat dokuları mesanede biriktirilir. Daha sonra rezektoskop içerisine morselatör adı verilen bir alet yerleştirilir. Kapalı cerrahilerin yaygınlaşması ile vücut dışarısına çıkarılması gereken dokuların manuel ya da elektromekanik güç ile parçalanıp emilmesini sağlayan morselatör ile mesanedeki prostat dokuları parçalanır ve emilir. Mesanedeki dokuların temizlenmesinin ardından rezektoskop çekilerek hastalara idrar sondası takılır.

HoLEP Sonrası Süreç

HoLEP sonrası hastaların 1 gece hastanede kalmaları gerekir. Operasyon sonrası prostatta minimal bir kanama meydana gelebilse de 12 saatlik bir süreçte bu komplikasyon ortadan kalkar. HoLEP sonrası hastalar idrarlarını yaparken yanma ve rahatsızlık hissedebilirler. Bu son derece beklendik bir şikâyettir, birkaç hafta içerisinde geçer.

HoLEP sonrası hastalarda idrar akışını kontrol edememe görülebilir, birkaç hafta tedbir alınması gerekebilir. Üriner inkontinans riski hastanın yaşı, prostat boyutu, genel sağlık durumu gibi faktörler doğrultusunda değişebilir.

Bazı hastalarda HoLEP sonrası süreçte retrograt ejakülasyon ile karşılaşılabilmektedir. Operasyon sırasında kullanılan lazer enerjisinin etki alanı içerisinde sertleşmede görev yapan sinirler bulunmadığı için HoLEP sonrası erektil disfonksiyon görülmesi beklenmez.

HoLEP Avantajları Nelerdir?

Büyüyerek idrar akışını azaltan ve idrar yaparken çeşitli sorunlar yaşanmasına neden olan prostat dokusunun holmium lazer kullanılarak kapalı yöntemle vücut dışarısına çıkarılmasına dayanan HoLEP ameliyatı, açık prostat ameliyatı kadar etkili olmakla birlikte minimal invaziv nitelik taşır.

Operasyon sürecinde ve sonrasında kanama riski son derece azdır. Kesi olmadığı için hastaların iyileşme dönemi konforlu geçer.

Tekniğin en önemli avantajlarından biri prostat boyutu ileri düzeyde genişleyen hastalara da güvenle uygulanabilmesi ve sonuçlarının kalıcı olmasıdır. Büyük miktarda dokunun kapalı teknikle vücut dışına çıkarılabilmesi hastalar için benzersiz bir avantaj olarak yorumlanabilir. Çıkarılan prostat dokusunun patolojiye gönderilmesini de mümkün hale getiren HoLEP tekniği, alanında deneyimli cerrahlar tarafından gerçekleştirildiğinde son derece güvenlidir.

Hasta Danışma Hattı

0549 368 41 81 Nolu Telefondan Hasta Danışmanıma Bağlanabilirsiniz.

Yukarı Çık